Sunika, sunika cyane!

14 oktober 2017 - Kigali, Rwanda

Onze eerste stageweek zit er al op! Gisterenavond kropen we moe maar voldaan in ons bedje klaar om uit te slapen.

De eerste stagedag werden we ontvangen door de ‘nursing director’ van het ziekenhuis, er volgde een uitgebreide introductie en we werden naar het verloskwartier begeleid, de plaats waar het allemaal zou gebeuren. Eenmaal daar aangekomen werden al onze zintuigen onmiddellijk voor een uitdaging geplaatst, letterlijk dan. Onze neus, ogen en oren werden overdonderd en tijdens de middagpauze vroegen we ons af: ‘Waar zijn we in godsnaam aan begonnen?’. Het contrast met een verloskwartier in België is heel groot en ook al hadden we beiden wel een beeld geschetst door alle verhalen, de realiteit kwam er in de verste verte niet mee overeen. Daarnaast werd Lotte meteen geconfronteerd met de geboorte van een niet-levensvatbaar kindje, wat een diepe indruk naliet... Die avond zijn we moe en toch wel wat angstig voor de volgende dag in ons bedje gekropen.

Tijd voor goed nieuws! De volgende dag bleek die angst helemaal niet nodig te zijn. Tijdens de middagpauze waren we beiden gerustgesteld en vonden we het al een stuk prettiger. De context veranderde niet, maar we pasten ons aan, dat moest wel aangezien we hier zeven weken stage zouden lopen.

Het contact met de vroedvrouwen verbetert elke dag, we switchen nu zelf van het Engels naar het Frans naar het Kinyarwanda, wat iedereen hier doet. Ook kwamen er verschillende dokter-studenten een weekje meedraaien op het verloskwartier. Zij waren heel vriendelijk en stelden veel vragen over de arbeid en bevalling waardoor we snel een goede band hadden en er boeiende conversaties volgden. Lotte en ik deden elke dag minstens één bevalling waarbij we vlot het woord ‘sunika’ gebruikten, hetgeen ‘duwen’ wil zeggen. We zagen al heel wat reanimaties van pasgeborenen (wat volgens ons niet volgens de richtlijnen gebeurt) en konden al vele moeders steunen tijdens de arbeid. We leren hier heel zelfstandig werken en hebben veel aan elkaar. Ook de muggen in Muhima hospital en omgeving vinden Lotte echt een toffe griet!

Na onze shiften deden we steeds onze inkopen en gingen eten in restaurantjes. Aangezien we beide geen warme melkdrinkers zijn, maar dit wel het beste is om in te nemen met onze malariapillen, gingen we op zoek naar cacao. Spijtig maar helaas geen cacao dus hebben we maar chocoladesaus meegenomen om zo, creatief als we zijn, onze eigen warme chocomelk te maken. Vandaag hebben we ook onze eerste handwas gedaan. Ja, mama en papa, ik heb mijn kleren goed gewassen, alé toch geprobeerd want die vlekken op onze stagepakjes zijn hardnekkig. Alleen bij het uitwringen moest Lotte me toch wel even helpen.

Elke ochtend staan we op met het zonnetje en tegen de namiddag is er soms eens een goed onweer… De lichten in het ziekenhuis lieten het telkens afweten bij een donderslag waardoor we ons echt in Afrika voelden! Op straat worden we steeds hartelijk begroet door de vele kindjes die naar en van hun school stappen (foto!) en hun beste Engels bovenhalen. We hebben nog niet veel van het land gezien maar we vinden het nu al prachtig. Het land van de duizend heuvels is niet overroepen, het is de realiteit.

Heel veel groetjes uit Rwanda

Rani

PS: Indien je een kaartje wil sturen, wij verblijven de komende 6 weken in Home Saint Bernard, KN 4 Ave B.P. 540, Kigali (Rwanda natuurlijk).

1. Katrien:
    14 oktober 2017
    We zijn blij dat het je goed gaat lieve schat! Dikke kus 😗
  2. Mama Simonne:
    14 oktober 2017
    Bewonderenswaardig en vlot geschreven verhaal. Duim voor een goed verloop van de stage. Prachtig jullie inzet en hoop dat alle baby's levensvatbaar mogen ter wereld komen. Met liefs... mama Simonne
  3. Pepe Antoine en meme Linda:
    Pepe Antoine en meme Linda ,
    Wat fijn dat jullie het zo realist oppakken. Ja,Afrika is Europa niet en zeker niet in deze branche. Aan je verslag te horen Rani,maken jullie wat mee en veel levenservaring. En intussen leer je roeien met de riemen die je hebt (zelfs de was doen zoals over x jaren). Toffe foto's ook, kijken uit naar de volgende verhalen. Hou jullie goed en dikke knuffels ❤❤❤
  4. Nonkel Bart:
    Muraho :-) Murakoze OoMooGohRay (
  5. Lien:
    Amai knap meiden!!
    Niet van de poes daar ..
    Ocharme Lotte dat ge dat moet mee maken. Maar tja gebeurt jammer genoeg wel vaker.. 😞
    Ook wel op de foto een heel schattig gezond babytje 😍
    Toi toi toi !
    Jullie doen dat zo te lezen enorm goed !! Knap
  6. Tante Evi, Steven en Leander:
    14 oktober 2017
    Leuk om jullie verhalen hier te lezen. Nog maar de eerste week stage achter de rug en al zoveel ervaringen meegemaakt. Jullie doen dat daar zo het horen heel goed! Dikke knuffels en veel liefs van tante Evi, Steven en Leander 😙💕
  7. Boel greet:
    15 oktober 2017
    dag Lotte en Rani,
    ben blij dat jullie goed ontvangen zijn
    zowel levens- als beroeps ervaring dat nemen jullie voor altijd mee!
    op zijn Afrikaans dat hoor ik mijn zus al jaren zeggen!!!!
    dikke knuffel ben fier op jullie!!
  8. Ivan:
    15 oktober 2017
    Ivan
    Dat is wel een hele ervaring die al bij al uiteindelijk toch wel meevalt.
  9. Maya:
    16 oktober 2017
    Wow, zo leuk om te lezen! Geniet er nog heel hard van, ik volg je blog op de voet! ♥️
  10. Hilde De Brandt:
    20 oktober 2017
    Hey Lotte, geweldig hoor wat je doet. Veel respect voor jullie allebei!