Centre de santé Rukoma Sake

Beste familie en vrienden

Zoals jullie al weten liepen we de voorbije vier weken stage in het ‘centre de santé’ van Rukoma Sake. Wat er allemaal gebeurt in zo’n gezondheidscentrum wil ik graag met dit blogverhaal toelichten. Ik zal het specifiek hebben over dat van Rukoma Sake, maar de organisatie van alle centra is zowat gelijkaardig. Opgepast, dit is geen bijster humoristische tekst, maar hopelijk wel een interessante.

In een gezondheidscentrum kan iedereen terecht voor de eerstelijnsgezondheidszorg. Je kan dit vergelijken met onder andere de huisarts, de thuisverpleegkundige, de tandarts en uiteraard de zelfstandige vroedvrouw in België. Kortom, alle rechtstreeks toegankelijke  hulp en zorg. Het grote verschil met een ziekenhuis zoals Muhima hospital is niet enkel dat het landelijk gelegen is, maar ook het feit dat er geen enkele arts werkt. Je kan hier gelukkig wel heel veel dingen vinden die je in een ziekenhuis ook hebt; materniteit, prenatale consultatie, hospitalisatie, sociale dienst, administratie, laboratorium, apotheek. Verder kan je er ook de diensten mutualiteit, volksgezondheid en vaccinatie vinden, en specifiek voor Rukoma Sake een schooltje en een revalidatieruimte voor kinderen met een beperking. Deze gestructureerde organisatie wordt draaiende gehouden door slechts 15 verpleegkundigen, 1 vroedvrouw en 14 anderen zoals een laborant, een ambulancier en administratief medewerkers, waaronder enkele van onze geliefde zusters. Er zijn exact 27.054 mensen uit de omgeving die beroep kunnen doen op hun hulp.

De meest voorkomende ziektes die in het centrum gediagnosticeerd en behandeld worden zijn malaria, andere door een parasiet veroorzaakte ziektes, SOA’s, gynaecologische problemen en fysieke trauma’s (daar zitten de moto’s zeker voor iets tussen). Jaarlijks zijn er zo’n 500 bevallingen. Als het kan worden deze uitgevoerd door de enige vroedvrouw die meestal overdag werkt, maar ’s nachts en in de weekends door eender welke verpleegkundige, de ene met al meer ervaring dan de andere. Wanneer er risicofactoren zoals een keizersnede in de voorgeschiedenis of vroegtijdige weeën aanwezig zijn wordt de vrouw meteen doorverwezen naar het referentieziekenhuis in Kibungo (een rit van 30 minuten met de ambulance). Ook een zwangere met een resusnegatieve bloedgroep mag hier niet bevallen omdat de medicatie die ze nodig heeft na haar bevalling niet mag gegeven worden in het centrum. De regels over het doorverwijzen van pathologie, ook voor niet-zwangeren natuurlijk, zijn heel strikt en worden goed opgevolgd, want wanneer een patiënt sterft wordt een onderzoek gestart naar de oorzaak en wordt nagegaan of men een fout gemaakt heeft door niet door te verwijzen. De grootste nachtmerrie van elke hulpverlener hier, lijkt me.

We zijn verbaasd over het grote verschil met België, net zoals we verbaasd zijn over de gelijkenissen. We treffen hier vaak lange wachtrijen aan en beseffen dat mensen soms uren moeten wachten voor een consultatie, maar da’s in België toch ook zo? Alleen zien we hier niemand die zich daar druk om maakt. Daar kunnen we nog iets van leren…

Tot gauw!

Lotte

PS: Rani brengt komende maandag verslag uit van onze laatste week in Rwanda, over het einde van onze stage, het afscheid van de zusters in Rukoma Sake en Kerstmis vieren op z’n Afrikaans.

1. Gudrun:
    22 december 2017
    Geniet van jullie laatste week en sla alles goed op in jullie innerlijke harde schijf.
    Jullie doen dat super !!!
  2. Mama Simonne:
    Beste Lotte en Rani,

Het Rwanda verhaal loopt ten einde. Jullie hebben samen veel gezien, geleerd en beleefd in Afrika tijdens de stage. Gelukkig hebben jullie ook een goed evenwicht gevonden van werken en ontspannen in een prachtig land. Nog vier maar slapen en jullie zijn thuis met veel nieuwe ervaringen, zoveel rijker als bij het vertrek. Respect. Geniet van kerst in Afrika en in de lucht. Wens jullie een aangename vlucht naar Zaventem
    Met liefs...
    Mama
  3. Tante Evi, Steven en Leander:
    23 december 2017
    Hier is iemand aan het aftellen tot wanneer Rani thuis komt. Twister ligt al klaar!😃 We wensen jullie een goede en vlotte vlucht terug naar ons belgenlandje. Veel liefs van tante Evi, Steven en natuurlijk van Leander ook.❤
  4. Nonkel Bart:
    23 december 2017
    Jambo: Die tropenweken met de voeten in 't stof, man man man wat een sterke vrouwen komen dra terug. En: urugendo rwiza :-)
  5. Boel greet:
    beste lotte en rani
    het contrast zal groot zijn terug in vlaanderen (denk ik)
    donker , grijs ..
    ik wens jullie een veilige terugvlucht
    dikke knuffel
    greet
  6. Ivan:
    24 december 2017
    Een leuke Afrikaanse kerst en een veilige terugvlucht !!!