Imbaraga

13 november 2017 - Kigali, Rwanda

Bonjour!

Week vijf is voorbij gevlogen. Maandagavond begonnen we vol goede moed aan onze laatste nachtshift in Muhima hospital. Het was alweer een vruchtbare shift voor ons beiden; op een bepaald moment werden er drie baby’s geboren op slechts vijf minuten tijd. Zweten geblazen dus! Nadien volgden nog twee dagshiften en onze korte werkweek (dat mag ook eens) zat er op. Tijd voor ontspanning. Of niet soms?

Nadat Lotte vrijdagochtend wat praktisch werk verricht had voor onze volgende uitstap en ik mijn schoonheidsslaapje had afgerond, konden we ons klaarmaken om te vertrekken naar het mooie Nyungwe Rainforest. Dat klaarmaken duurde net iets langer dan verwacht… Het was de eerste keer sinds onze aankomst in Rwanda dat er geen stromend water was. Een ochtendwasje met een emmertje water van de voorraadton was de oplossing. Er stond ons een lange busrit van ongeveer zes uur te wachten en we keken er al naar uit om de gezonde lucht van het regenwoud te kunnen inademen!

Het laatste deel van de rit konden we genieten van een prachtig uitzicht en moesten we de vele bochten in de weg erbij nemen. Een maaglediging (van mezelf) later kwamen we, een halte te laat, in ‘the middle of nowhere’ aan waar de chauffeurs van de mototaxi’s stonden te springen om ons weg te voeren naar onze ‘guesthouse’. Lotte en ik waren in het begin van ons verblijf al overeengekomen dat we ons leven niet gingen riskeren op dergelijke mototaxi’s maar deze keer zat er niets anders op. Met een bang hartje kropen we achterop, op weg naar onze slaapplek. Van grenzen verleggen gesproken. Na aankomst gingen we opgelucht slapen op een verrassend dikke matras.

Volledig geëquipeerd en met een volle maag gingen we (alweer met de mototaxi) naar het startpunt van onze eerste wandeling.  We kozen meteen voor de moeilijkste wandeling, de ‘Imbaraga (kracht) Trail’, we zijn immers jong en houden van wat uitdaging. Aansluitend deden we de ‘Canopy Walk Trail’, op een hangbrug die boven een deel van het regenwoud hing. Die dag wandelden we zes uur met af en toe een korte pauze (lees: maximum 5 minuten) aangezien onze gids deze wandeling deed alsof het niets was. Heel wat apen (zie foto’s!) en vogels later werden we verrast door een heuse stortbui. Alhoewel, ‘verrassen’ was het niet echt aangezien het een ‘regen’-woud is! Als twee verzopen waterkiekens keken we tijdens de rit terug al uit naar een warme douche en kwamen we totaal onverwacht twee chimpansees tegen. Alweer chance voor ons, want normaal moet je hier 90 USD betalen om er eentje te kunnen zien.

De tweede dag wandelden we naar de grootste waterval van het woud en vertrokken we terug richting Kigali. De bus nam een andere route, ik content, maar jammer genoeg was deze niet perse met minder bochten… Al heeft mijn maagje deze keer prima werk geleverd.

We hebben enorm genoten van de voorbije week en sloten deze af met een groot ‘wasevenement’ (dat moet ook gebeuren natuurlijk). Ik kijk er alvast naar uit om niet elke dag de bloedvlekken uit mijn stagepakjes te moeten schrobben en ik heb nóg meer respect gekregen voor het huishoudelijke werk van mijn mama de voorbije twintig jaar, al heeft die natuurlijk wel een wasmachine.

Kusjes

Rani (en Lotte)

1. Boel greet:
    dag lotte en rani
    prachtige foto's het is echt leuk om jullie te volgen!!
    dikke knuffel
  2. Ivan:
    13 november 2017
    Mooie foto's van een prachtige natuur.Echt de moeite waard.
    Amuseer jullie verder....
    Groetjes
  3. Paul en Ingrid Vermeulen-Devriendt (Stefan):
    Dag Lotte en Rani
    zeer mooie foto's en verhalen, dank u wel !
    tot een volgende keer !
    groetjes
    de Vermeulenkens uit Lokeren
  4. Karin:
    13 november 2017
    Jawadde Rani, wat een belevenissen allemaal. Geniet ervan met volle teugen want hier in België is alles maar gewoontjes😋. Leuk om het van hieruit te kunnen volgen. Veel plezier nog samen en tot volgende maand! Groetjes, Karin en co
  5. Nelly:
    Dag Lotte en Rani,
    Wat een prachtige foto's !!
    Geniet maar van jullie fantastische reis en beleef er veel plezier aan !
    Groetjes vanuit het druilerige België
    Nelly
  6. Mama:
    13 november 2017
    Weeral een prachtige ervaring. Geniet er met volle teugen van.😘
  7. Mama Simonne:
    13 november 2017
    Bedankt Lotte en Rani om jullie reisverhaal met ons te delen. Zo een mooie foto's , wat een unieke ervaring in het verre Afrika. Een prachtig land met zo en regen. Leuk om zoveel wilde dieren te zien in hun omgeving.
    Met liefs...
    Mama Simonne
  8. Pepe Antoine en meme Linda:
    14 november 2017
    Hallo Rani en Lotte,

Wat een toffe ervaringen, het lijkt wel een avonturenfilm van jungle book. Echt de moeite wat jullie allemaal meemaken ( vanuit onze luie zetel toch...) mooie foto's ook.
    Zien al uit naar eind december, tot wederhoor
    Pepe en meme
  9. Linda:
    20 november 2017
    Een lieve groet aan de umuzungu-waaghalzers.
    Ik hoor bijna de kreet van Lotte op de schamele hangbrug!
    Hoewel er geschreven werd niet achterop de mototaxi's te hoppen, vind ik dat Rani (bij 't opzetten van de helm) er vrij ontspannend en breed-smilend opstaat.
    Veilig verblijf verder en een behouden knuffel.